Lelijk eendje

29 feb Lelijk eendje

Met weemoed denk ik terug aan mijn eerste auto. De 2CV, oftewel het lelijk eendje. De 2CV (Frans: deux chevaux) is een auto van de Franse autofabrikant Citroën. De afkorting staat voor ‘Deux Chevaux Vapeur’, wat twee paardenkracht betekent, een maat voor het vermogen en voor de berekening van de Franse wegenbelasting. De 2CV werd geproduceerd tussen 1948 en 1990. In die periode zijn er zo’n 4 miljoen van gebouwd.

Geschiedenis van het lelijke eendje

Autofabrikant Citroën besloot in 1935 een kleine auto te ontwikkelen die geschikt diende te zijn voor het ruige Franse platteland: de TPV, oftewel Toute Petite Voiture. Op basis van marktonderzoek werd besloten dat het een voertuig moest worden dat twee boeren met 50 kilogram aardappelen kon vervoeren of een vat met 50 liter wijn. Ook gaat het verhaal dat het de mogelijkheid moest bieden om een schaap in de auto mee te nemen. De auto moest hierbij zo comfortabel zijn dat eieren in een mand niet zouden breken wanneer de auto over een stuk omgeploegd land zou rijden. Overige eisen waren dat de auto vooral zuinig, betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig te bedienen moest zijn: een boerin moest ermee naar de markt kunnen rijden. Ook moest de boer, met zijn zondagse hoed op, er in passen zodat hij per auto naar de kerk kon. Het uiterlijk van de wagen werd niet belangrijk geacht.

Lelijk eendje

Pas na de oorlog, en na nog een aantal grondige aanpassingen op het oorspronkelijke ontwerp, werd de auto op 23 maart 1948 aan pers en publiek voorgesteld. Een journalist zou het wagentje ‘lelijk eendje’ hebben genoemd en deze benaming is in Nederland een geuzennaam geworden. De Franse plattelanders waren direct enthousiast over deze auto, wat de wachttijd liet oplopen tot drie jaar. Nederland was in 1952 het eerste exportland voor de 2CV. De wagen werd hier in het begin echter slecht verkocht, waarschijnlijk vanwege het uiterlijk. Latere versies werden, net als elders in Europa, tot cultvoertuigen. De (Lelijke) Eend mag zich scharen tussen automobiele iconen als de Volkswagen Kever, de Morris Minor, de Mini en de Fiat 500.

Tegenwoordig is het lelijk eendje populair als tweede auto. Aangezien nog slechts circa 8500 2CV’s in Nederland operationeel zijn, is de prijs voor een perfect bewaard of gerestaureerd exemplaar gestegen naar rond de € 15.000. Onderdelen zijn echter relatief goedkoop en vanwege het lage gewicht (560 kg) is de motorrijtuigenbelasting laag of vanwege de leeftijd niet verplicht.

Bijnamen

Naast de Nederlandse bijnaam “Eend” of “Lelijk eendje” heeft de 2CV ook in andere landen bijnamen gekregen. Zo heeft de 2CV in Frankrijk de bijnaam “La Deuche”, in België is het “de Geit” of “het wippertje”, in Duitsland werd het “Ente” en in Engeland “Tin Snail” (blikken slak).

Hoe dan ook, het was mijn eerste auto en als ik er nu een zie rijden denk ik met weemoed terug aan mijn tijd met mijn lelijk eendje. Wat is jouw herinnering aan de je eerste auto? Ben benieuwd naar je verhaal!

Geen reactie's

Geef een reactie