Concorde

26 jun Concorde

De concorde, een supersonisch passagiersvliegtuig, was een prestigeproject van de Britse en Franse regering. Helaas heeft dit vliegtuig de verwachtingen niet helemaal waargemaakt en is op de laatste vlucht op 24 oktober 2003 geweest. De naam concorde staat voor eendracht.

Geschiedenis

Tussen 1969 en 2003 zijn er 20 Concordes gebouwd en in gebruik genomen, waaronder vier prototypes. De plannen voor het toestel zijn al in 1955 gemaakt door de Franse en Britse regering. Maar op 29 november 1962 werd in Londen een verdrag gesloten voor de ontwikkeling van supersonische burgervliegtuigen. Lange tijd werd gediscussieerd over de ontwikkeling van een toestel voor de middellange afstand en lange afstand. Uiteindelijk is gekozen voor een vliegtuig voor de lange afstand.

Ontwikkeling

Eendracht was er echter weinig tussen Frankrijk en Groot-Brittannië. De ontwikkeling ging gepaard met allerlei problemen. Zo verliep de samenwerking tussen de Fransen en Britten niet vlekkeloos en daarnaast was het niet echt handig dat in beide landen een productielijn werd aangehouden. De montagelijnen in Toulouse bouwde de vleugels, de rompsegmenten tussen de vleugels en het landingsstelsel. In Filton (Engeland) werden de motorgondels, de cockpit, het voorste rompsegment, de staart, staartkegel en de bewegende neus geproduceerd. En ook voor de boordsystemen werd een verdeling per land gemaakt.
Het positieve dat hieruit is ontstaan is het internationale consortium Airbus.

Kosten

De kosten van het project werden geschat op zo’n 150 miljoen pond. Hierin zaten de ontwikkelingskosten, de bouw van de prototypes en testvluchten. Om uit de kosten te komen, moesten zo’n 150 toestellen worden verkocht. Dat het een financiële strop is geworden is bekend, want uiteindelijk zijn er maar 20 Concordes gebouwd.

Feiten Concorde

De Concorde kon tot op 18 kilometer hoogte vliegen en een snelheid van 2,04 Mach bereiken. Dat is ruim tweemaal de snelheid van het geluid. Het toestel kon dan ook in minder dan drie uur vliegen van Londen naar New York. Het toestel had een startsnelheid van ongeveer 400 km/u en een landingssnelheid rond de 290 km/uur. In het vliegtuig konden 128 passagiers worden vervoerd.

Ramp

Op 25 juli 2000 even ten noorden van Parijs gebeurde een ramp met een Concorde van Air France. Hierbij kwamen 113 mensen om het leven. Uit onderzoek bleek later dat de ramp niet te maken had met een technisch mankement van de Concorde. Toch leidde de ramp tot lagere passagiersaantallen en hogere onderhoudskosten.

Einde van de Concorde

Hoewel reizigers met de Concorde even snel op en neer naar New-York konden en hiermee tijd bespraarden, vonden een groot deel van de voornamelijk zakenreizigers het tarief toch te hoog. Een retourtje Londen-New York kostte rond de 11.000 euro en werd steeds hoger door de toenemende brandstofprijzen. Het einde van de Concorde.

Musea

Wilt u de Concorde nog een keer zien? In meerdere musea is nog een exemplaar te bewonderen. Bijvoorbeeld in het Duitse Sinsheim, in het Franse Le Bourget of in Yeovilton (Somerset UK). Maar ook in New York in het Intrepid Sea, Air & Spacemuseum staat een toestel.

Geen reactie's

Geef een reactie