Brug van Millau

26 sep Brug van Millau

De brug van Millau in Frankrijk is met een lengte van 2,5 kilometer en een hoogste pijler van 343 meter de hoogste en langste meervoudige tuiconstructie ter wereld. Alleen het brugdek van de Royal Gorge Bridge in de Verenigde Staten is hoger, maar die brug is geen transportverbinding. De pijlers zijn langer dan de Eiffeltoren. De hoogte van het wegdek tot het laagste punt op de grond is 270 meter, en de constructie-kosten bedroegen een kleine 400 miljoen Euro. De brug van Millau werd gebouwd als oplossing voor de verkeersproblemen rond het stadje Millau.

Verbinding

De brug van Millau is natuurlijk in de eerste plaats een handige verbinding voor noord-zuid-verkeer. Die maakt dat Millau geen groot verkeersknelpunt meer is.  De rit over de A75 naar Zuid-Frankrijk is sinds december 2004 een paar uur korter dan voorheen. De oversteek van de Tarnvallei bij de Zuid-Franse stad Millau kan sindsdien namelijk via een oogstrelende eenvoudige hangbrug.

Geschiedenis

Ellenlange files stonden op de wegen van en naar Millau. De route was een beruchte flessenhals voor het vakantieverkeer in de richting van de Franse middellandse zee en verder richting Spanje. De eerste plannen voor een ontwerp van de Z75 van Clermont-Ferrand naar Béziers werden gemaakt in 1987. Er waren vier mogelijkheden maar drie ervan hadden aanzienlijke nadelen, dus werd er uiteindelijk gekozen voor de vierde mogelijkheid. Dit hield in dat er een enorme brug gebouwd moest worden over de vallei van de Tarne. Vervolgens moest er nog een keuze worden gemaakt tussen een hoge (2500 meter lange en meer dan 200 meter hoge brug) of lage (met brug en tunnel) constructie. In 1993 werd er voor de hoge variant gekozen, die korter, goedkoper en veiliger bleek.

Bouw brug van Millau

Michel Virlogeux bedacht de tuinconstructie en Norman Foster ontwierp de brug. De Franse firma Eiffage kreeg opdracht tot het bouwen van de brug. Op 14 december 2001 werd de eerste steen gelegd. Op 20 oktober 2003 kwam de hoogste pijler van de brug op 245 meter uit en werd het oude wereldrecord van de hoogste pijler (181 meter) gebroken. De Franse president Chirac verrichtte op 14 december 2004 de officiële openingshandeling van het met superlatieven overladen ‘Viaduc de Millau’.

Rijden over de brug

Zo maar over de brug van Millau rijden is zonde van je tol: die tweeënhalve kilometer zijn ook met de toegestane 110 kilometer per uur zo voorbij zonder dat je in de gaten hebt dat je over een van de langste en hoogste viaducten ter wereld rijdt. Op de snelweg A75 bij de Aire du Millau kun je een pauze inlassen. Kijk vanaf deze parkeerplaats in zuidelijke richting, dan zie je een heuvel met een pad naar boven. Vanaf de top heb je een prachtig uitzicht op deze imposante brug, die 270 meter boven de rivier de Tarn ligt. Een betere reden om af te dalen naar het dal van de Tarn is dat je daar nog veel mooiere uitzichten op brug krijgt.

Millau

Millau zelf heeft een klein, maar historisch centrum. Er staat een oude kerk met een 60 meter hoge oude klokken. Er is ook een museum dat gewijd is aan de geschiedenis van de streek en de plaatselijke leer- en handschoenenindustrie.  En natuurlijk heerlijk wandelen langs de Tarn.

Geen reactie's

Geef een reactie